Béke téri Egészségügyi Szolgáltató Kft.

Köszvényesek diétája  (purinszegény diéta)

A köszvény veleszületett anyagcsere betegség ami következtében a purinanyagcsere végterméke a húgysav a vérben és a szövetekben felszaporodik. A felszaporodott húgysav elsosorban az izületekben a porcokban (lehulésnek kitett területeken) rakódik le és okoz rohamszeru fájdalmakat pl.: kéz, könyök, izület. A purin a fehérjékkel kerül a szervezetbe és a húgysav a vizelettel távozik.

Kialakulásában szerepe van a helytelen és az elhízáshoz vezető túl boséges táplálkozásnak.

Étrend összeállításnál figyelembe kell venni. Purinszegény, de biztosítani kell a fehérjeszükségletet és nemcsak a növényi de az állati fehérjét is. Zsírban szegény és szénhidrátban is megszorítást kell tartani mivel legtöbb esetben a köszvényben szenvedok között sok a súlyfelesleg.

 

Mivel a táplálkozás során igen kevés húst és húskészítményt fogyaszthat emiatt, hogy biológiailag is kielégítő legyen, a szokásosnál több tejet és tejterméket kell fogyasztani, de ebből is a zsírszegény javasolt.

Diéta fo szempontjai:

  • Napi purintartalom: 50mg/100gr purintartalmú táplálékból naponta 30-100gr-nál több nem ajánlott. Max .purin bevitel: 200mg
  • Nagyon fontos a boséges folyadékbevitel, minimum 3 liter /nap (segít eltávolítani a szervezetbol a húgysavat).
  • Alkoholos ital fogyasztása tilos.
  • Célszeru növelni a gyümölcsök és zöldség-, fozelékfélék fogyasztását (magas víztartalmuk és lúgosító befolyást gyakorolnak a vizelet vegyhatására ezzel is gátolják a húgysavkoképzodést).
  • Lassú ütemu fogyókúra javasolt mivel az csökkenti a húgysavszintet (túl gyors fogyás ellenkezo hatást vált ki).

Mérsékelten fogyaszthat

A magas adrenalin tartalom miatt mivel ebbol a purinnal kapcsolatos vegyületbol is keletkezik a szervezetben húgysav pl.: száraz hüvelyesek.

Mit ehet

  • Folyadék: Kakaó, kávé és tea fogyasztása szabad.
  • Húsok, húskészítmények: Mérsékelt mennyiségben fogyaszthatók: sovány sertés, borjú, marha, fácán, nyúl, oz, liba, tyúk, csuka, lazac (napi: 30-100gr).
  • Felvágottak: gépsonka, sonkaszalámi, kaposi sonka, diétás virsli, párizsi, zalai felvágott (napi. 20-50gr).
  • Zsiradék: napi 60-65gr (ételek elkészítéséhez 25-35 gr. használható fel)
  • Ételek elkészítéséhez használjon napraforgó, kukorica vagy szójaolajat.
  • Zsiradékot amit már egyszer használtak ne használjanak fel még egyszer.
  • Rizs: Energiaszegény étrendben a rizs mennyisége korlátozott (napi 10-30gr), de amennyiben nem kell diétáznia akkor nem kell korlátozni mivel purintartalma igen alacsony.
  • Burgonya: Fogyasztása nem korlátozott csak abban az esetben ha energiaszegényen célszeru táplálkozni.
  • Zöldségfélék: Javasolt nyersanyagok: saláta, kínai kell, kelbimbó, kelkáposzta, fejes káposzta, savanyú káposzta, tök, padlizsán, patisszon, zukkini, broccoli, sárgarépa, petrezselyemgyökér, paszternák, cékla, újhagyma, rebarbara, paradicsom, zöldpaprika, zeller, uborka, spárga, sóska, gomba, karfiol.
  • Fozelékbol felhasználandó mennyiség:250-300gr.
  • Gyümölcs: Fogyasztása nyersen javasolt mivel így vitamin,- ásványianyag és étkezésirost tartalma nem csökken. Ilyen: alma, körte, sárgabarack, oszibarack, szolo, málna, eper, ribizli, egres, meggy, cseresznye, ananász, narancs, citrom, mandarin.
  • Kisebb mennyiségben fogyaszthat : banán, szamóca, szilva, ringló.
  • Fűszerek: Petrezselyem, zeller, kömény, szegfuszeg, fahéj, fuszerpaprika, bazslikom, babérlevél, szerecsendió, gyömbér, kakukkfu kapor, tárkony, póréhagyma, fokhagyma, gyenge ecet, só, piros arany, citromlé.

Mit nem ehet

  • Zöldségek: Nem javasolt fogyasztásuk: zöldborsó, szárazbab, felesborsó, lencse, szójabab.
  • Olajos magvak: Dió, mogyoró, mandula, napraforgó mag, gesztenye fogyasztása nem javasolt (ízesítésre).
  • Fuszerek: Csípos paprika, eros zöldségpaprika, cseresznye paprika, torma, mustár, bors.
  • Húsok: Hurkaféle, zsíros kolbászok, belsoségek (agy, vese, máj), húskivonatok, vadhúsok, szalonnafélék, pecsenyelé, lép.
  • Egyéb: Szardella, ringli, szardínia, makréla, hering, kagyló.

Konyhatechnikai eljárások:

  • Fozés: (leggyakoribb eljárás)
  • -gozölés: ez a fozési mód nagyon hasznos. A nyersanyagok gyorsabban felpuhulnak, aromatartalmukat jobban megorzik.
  • Párolás: ajánlott ételkészítési eljárás.
  • Sütés: Száraz hoben történo és az erosebb pörzsanyagképzodést nem igénylo változatok alkalmazhatók. Használjon pl.: cserépedényt, cirkotopf, csehszlovák remoska, valamint alufólia mint csomagolóanyag. Kerülje a bo zsírban lévo sütést.
  • Rántás: a hagyományos formában való alkalmazását kerülje, a lisztet inkább szárazon pirítsa. Amikor a liszt megfelelo színure megpirult, hozzáönti a hideg napraforgóolajat, majd az így elkészített surítoanyagot hideg vízzel simára eldolgozva az ételhez adja állandó keverés mellett.
  • Habarás: elonyös mivel a lisztet tejföllel vagy valami savanyított tejtermékkel kerül a surítendo ételbe.

 

Mintaétrend

1. nap

1 nap.

Mennyiség (g)

Energia (kcal)

Energia (kJ)

Purin (mg)

Zsír (g)

Reggeli

 

 

 

 

 

Tea

 

--

--

--

--

Cukor

15

60

252

--

--

Párizsi

20

42

176

5,0

3,6

Kenyér

80

205

861

6,4

0,8

margarin

5

38

38

--

4,0

összesen

--

345

1448

11,4

8,4

 

 

 

 

 

 

Tízórai

 

 

 

 

 

narancs

150

60

252

--

--

 

 

 

 

 

 

Ebéd

 

 

 

 

 

Gombaleves

1 adag

112

470

5,9

7,1

Túros tészta

1 adag

458

1923

20,3

14,7

Tészta

80

 

 

 

 

Napraforgó olaj

7

 

 

 

 

Tejföl

20

 

 

 

 

Tehéntúró

50

 

 

 

 

--

 

 

 

 

Töltött alma

 

188

783

1,8

5,7

összesen

--

758

3176

28

27,5

 

 

 

 

 

 

Uzsonna

 

 

 

 

 

körte

150

75

315

--

0,4

 

 

 

 

 

 

Vacsora

 

 

 

 

 

Párolt sertésszelet

 

193

810

25

17,5

kelbimbófozelék

 

208

873

23,4

8,1

összesen

 

401

1683

48,4

25,6

 

 

 

 

 

 

Egész napi összesen

 

1639

6874

87,8

61,9

2. nap

2. nap.

Mennyiség (g)

Energia (kJ)

Energia (kcal)

Zsír (g)

Purin (mg)

Reggeli

 

 

 

 

 

Tejeskávé

 

756

180

6,0

2,8

tej

200

 

 

 

 

kávé

--

 

 

 

 

cukor

15

 

 

 

 

Kenyér

80

861

205

0,8

6,4

lekvár

 

117

28

--

--

összesen

--

1734

413

6,8

9,2

 

 

 

 

 

 

Tízórai

 

 

 

 

 

naspolya

100

226

54

--

--

 

 

 

 

 

 

Ebéd

 

 

 

 

 

Zöldségpüréleves

 

386

92

7,1

6,4

Zöldséges vagdalt

 

777

185

10,1

26,4

Tökfozelék

 

936

223

10,5

10,8

piskóta

 

638

152

2,5

3,7

összesen

--

2737

652

30,2

37,3

 

 

 

 

 

 

Uzsonna

 

 

 

 

 

Grape-fruit

151

214

51

--

--

 

 

 

 

 

 

Vacsora

 

 

 

 

 

Trapista sajt

40

671

136

10,4

3,0

Gépsonka

20

130

31

1,4

10,0

Zöldpaprika

50

42

10

--

5,0

Paradicsom

50

46

11

--

1,5

Kenyér

120

1293

308

1,2

9,6

Tea

 

 

 

 

--

cukor

15

252

60

--

--

összesen

 

2334

556

13,0

29,1

 

 

 

 

 

 

Egész napi összesen

 

7345

1726

50,5

75,6

3. nap

3. nap.  

Mennyiség (g)

Energia (kJ)

Energia (kcal)

Zsír (g)

Purin (mg)

Reggeli

 

 

 

 

 

Kefir

 

504

120

6,0

2,8

Kenyér

80

861

205

0,8

6,4

Zalai felvágott

15

130

31

2,7

14,2

összesen

--

1495

356

9,5

23,4

 

 

 

 

 

 

Tízórai

 

 

 

 

 

alma

150

189

45

--

--

 

 

 

 

 

 

Ebéd

 

 

 

 

 

Zöldbableves

 

625

149

8,7

17,0

Rakott kelkáposzta

 

1255

299

18,3

23,1

Oszibarackkompót

 

478

112

0,2

1,0

Oszibarack

80

 

 

 

 

cukor

20

 

 

 

 

összesen

--

2358

560

27,2

41,1

 

 

 

 

 

 

Uzsonna

 

 

 

 

 

Tejeskávé

 

756

180

6,0

2,8

tej

200

 

 

 

 

kávé

--

 

 

 

 

cukor

15

 

 

 

 

puffancs

1db

554

132

1,1

4,0

összesen

--

1310

312

7,1

6,8

 

 

 

 

 

 

Vacsora

 

 

 

 

 

Lacsó 1db virslivel

 

819

195

14,5

27,3

Kenyér

 

861

205

0,8

6,4

gyümölcslé

 

378

90

--

--

összesen

 

2334

556

13,0

29,1

 

 

 

 

 

 

Egész napi összesen

 

7410

1763

59,1

95,8

4. nap

4. nap.

Mennyiség (g)

Energia (kJ)

Energia (kcal)

Zsír (g)

Purin (mg)

Reggeli

 

 

 

 

 

Karamell

 

882

210

7,5

3,5

Tej

250

 

 

 

 

Cukor

15

 

 

 

 

Kalács

140

1646

392

7,7

8,0

Margarin

10

319

76

8,7

--

összesen

--

2847

678

23,9

21,5

 

 

 

 

 

 

Tízórai

 

 

 

 

 

alma

150

189

45

--

--

 

 

 

 

 

 

Ebéd

 

 

 

 

 

Paradicsomleves

 

646

154

6,4

5,9

Töltött sertéshús

 

810

193

10,7

21,0

Burgonyapüré

 

863

207

1,6

12,2

uborkasaláta

 

151

36

--

4,5

összesen

--

2470

590

18,7

43,6

 

 

 

 

 

 

Uzsonna

 

 

 

 

 

oszibaracklé

200

596

142

--

2,0

 

 

 

 

 

 

Vacsora

 

 

 

 

 

Buggyantott tojás

1db

277

66

4,8

0,8

Parajfozelék

 

789

188

9,2

39,3

Sajtos pogácsa

 

684

163

9,2

5,3

összesen

 

1473

351

18,4

44,6

 

 

 

 

 

 

 

Egész napi összesen

 

7569

1806

61,0

103,2

5. nap

5. nap.

Mennyiség (g)

Energia (kJ)

Energia (kcal)

Zsír (g)

Purin (mg)

Reggeli

 

 

 

 

 

Tejeskávé

 

756

180

6,0

2,8

tej

200

 

 

 

 

kávé

--

 

 

 

 

cukor

15

 

 

 

 

Kalács

80

945

225

2,0

8,0

méz

10

123

34

--

--

összesen

--

1824

439

8,0

10,8

 

 

 

 

 

 

Tízórai

 

 

 

 

 

Grape-fruit

200

294

70

--

--

 

 

 

 

 

 

Ebéd

 

 

 

 

 

Karalábéleves

 

663

158

9,6

6,3

Párolt vagdalt

 

995

237

17,1

20,8

Sárgarépa fozelék

 

1020

243

9,1

24,0

összesen

--

2678

638

35,8

51,1

 

 

 

 

 

 

Uzsonna

 

 

 

 

 

körte

150

315

75

--

--

 

 

 

 

 

 

Vacsora

 

 

 

 

 

Tojássaláta

 

411

98

5,7

1,2

Óvári sajt

40

470

112

6,8

3,0

Margarin

 

159

38

4,0

--

Kenyér

100

1079

257

1,0

8,0

Tea

 

--

--

--

--

cukor

15

252

60

--

--

összesen

 

2371

565

17,5

12,3

 

 

 

 

 

 

Egész napi összesen

 

7482

1787

61,3

74,2